columnz Inspiratie? Adel verplicht, luidt het spreekwoord en dus mocht van Albert Heijn verwacht worden, dat ze het Nederlandse volk opnieuw zouden verrassen en verblijden met een standaard zettende EK-actie. Niets bleek minder waar. Ondanks bovengenoemde gezwollen belofte van AH-directeur Van Vliet, leek Albert Heijns EK-promotie in niets op de successen van de vorige jaren. Het leek erop alsof de beloofde ‘beste EK-actie ooit’ op het laatste moment inspiratieloos in elkaar was geflanst. De Paninivoetbalplaatjesspaaractie was bepaald niet origineel. Per slot van rekening had Coca-Cola eenzelfde spaaractie. Naast niet origineel, was de Panini-spaaractie bij Albert Heijn ook nog eens gemankeerd, want je kon geen plaatjes sparen van onze elftalspelers uit de huidige selectie. We moesten het doen met meer dan 20 jaar oude plaatjes van Gullit en Van Basten uit het enige jaar dat Oranje écht succesvol was: 1988. Daarnaast bedacht AH dat het leuk zou zijn – om in een tijd, waarin de samenleving schreeuwt om een soort van saamhorigheid – de mannen tégen de vrouwen te laten strijden. Op Facebook natuurlijk, want dat is modern. Welke sexe was het beste in staat de juiste EK-wedstijduitslag te voorspellen? Albert Heijn noemde het ‘de spannendste wedstrijd van het EK’. Nou, daarin heeft AH misschien nog wel gelijk gekregen ook, zeker in vergelijking tot de zielloze potjes voetbal, die Oranje pleegde te spelen. Om de actie toch ook nog te voorzien van wat premiums, kwam AH op de proppen met ‘gezochte’ artikelen als de ‘Voorspelsjaal’, de ‘Voorspelbretels’ en de ‘Voorspelhoed’… Enfin, op de vraag of het AH allemaal veel heeft opgeleverd geeft Joop Holla van GfK in zijn onderzoek naar de resultaten van de diverse Oranje-acties een duidelijk antwoord: “Albert Heijn is de grootste tegenvaller”. Een geluk bij een ongeluk was dat Oranje al snel uit het toernooi lag. AH kon daardoor snel weer over tot de gewone orde van de dag. Modern Ook die andere hofleverancier van Oranjepromoties, Heineken, heeft z’n status niet waargemaakt. Waar in vorige jaren het vaderland vol was van weer een verrassend en succesvol hoofddeksel (Heineken als ‘hoofd’sponsor van Oranje), gooide de bierbrouwer uit Zoeterwoude het dit jaar over een andere boeg. Een T-shirt met een nummer op de borst werd gepresenteerd als het ‘Rugnummershirt’. 500.000 van die shirts werden gratis aangeboden bij een krat bier. En dat is een mooi gebaar, want wij Nederlanders houden nou eenmaal van gratis. Maar toch, de actie haalde ’t niet bij de EK-promoties, waarmee Heineken sinds 2000 de toon wist te zetten. De actie was gewoon niet strak. Een nummer op de borst is gewoon géén rugnummer. De actie was daarnaast weinig volks. Kijk naar de types in de commercial: ‘DJ-types’. In de commercial komt zelfs geen voetbal voor. Dus, niks lekker een pot voetbal kijken met een lekkere pot Heineken erbij. Nee, het moest vooral allemaal jong en modern zijn. Dus daarom natuurlijk ook een Rugnummers-app en een actie op Facebook, want dat is óók modern. Natuurlijk Facebook heeft in Nederland inmiddels meer dan zeven miljoen gebruikers, maar 8 2012 - nummer 3 - www.promz.nl 61 Pagina 60

Pagina 62

Voor catalogussen, online club bladen en mailings zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw vaktijdschriften.

PromZ Magazine 3-2012 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication