TEKST: KEES-JAN ROZESTRATEN Van de regen in de drup Safety first als het gaat om aan het weer gerelateerde promotionele acties. Want in Nederland kun je nooit blindvaren op het weer. In de zomer mag je actie of je premium dus niet té zomers zijn en in de winter niet te winters. Het is niet anders… H olland, zomer 2012. Werd u er ook gek van? Ook zo'n zin om uw boeltje op te pakken en in een ander, warmer (of beter nog: droger) land te gaan wonen? Nou, ik wel. Zeker met die lage huizenprijzen in Spanje en nog wat landen. En ik wed dat ook u weleens op een aanlokkelijke buitenlandse site zit te gluren naar onroerend goed. Want wat lijkt u nou fijner dan met een gekoeld glas wijn of een lekker koud biertje in uw éigen tuin, naast uw éigen zwembad van 4x8 meter (want in Spanje heeft zo'n beetje elk huis dat te koop staat een zwembad van 4x8 meter) te mijmeren over familie en vrienden, die gewoon in Nederland een baan hebben en daarom zo'n beetje de hele zomer in de regen hebben gezeten? Het aantrekkelijke van dat soort landen is dat je er gewoon van uit kunt gaan dat het lekker weer is. Dus niet wakker hoeft te worden met de gedachte 'Zou de zon schijnen?'. Nee, want die zon schijnt immers altijd. Nou moet ik eerlijk zijn: ik zou momenteel niet willen ruilen met de mensen in Spanje, Portugal of Griekenland. Want je zal er maar wonen en al je zekerheden zien verdwijnen als sneeuw voor de zon. Niet benijdenswaardig. Internationale vakprijs Een aantal jaar ben ik bestuurslid geweest van IMCC. IMCC staat voor Integrated Marketing Communications Council en is een onderdeel van het internationale EACA. En dat staat weer voor European Association of Communication Agencies. Vergeet al die afkortingen overigens maar meteen. Maar het was leuk. Enorm leuk zelfs! Want er is niets leuker dan eenmaal per jaar ruim 120 internationale inzendingen te zien van het beste Europese brand activation werk, waaronder ook heel wat premiumacties. Vanuit de 12 participerende landen mochten alle nationale winnaars insturen voor een IMCC Award. Voor Nederland gold dat de Esprix-winnaars door mochten naar IMCC. En aan ons de eer om het hele circus rondom zo'n internationale vakprijs in goede banen te leiden. Lokale verschillen Wat dan opvalt, is de enorme creativiteit bij de Engelse inzendingen. Maar ja, daar is de wetgeving ook een stuk ruimer dan in Nederland. Er mag simpelweg meer en de promotionele mechanieken zijn daarom wat spannender. Wat ook opvalt, is de bijna saaie degelijkheid van het Duitse werk. Weinig creativiNiemand zit in de gietregen te wachten op een gratis zonnebril teit, geen enkel grapje en gewoon roepen wat je te roepen hebt. Ja, ook een manier! De soms letterlijk onbegrijpelijke creativiteit van de Fransen is ook 'très special', maar slaat vaak bij de wat meer noordelijk gelegen landen totaal niet aan. Daarbij hebben die Fransen altijd een bijzonder hoge dunk van zichzelf en daar houden wij niet van. Dat straffen we meteen af! Maar dan die vaak heerlijk luchtige en vrolijke creativiteit van de mediterrane inzendingen...... En dan kom ik toch weer terug bij mijn inleiding. Want wat zie je veel voorbij komen in Italië, Spanje en zelfs nog in Griekenland? Effectieve sampling op straat, door goed gestylde promoteams. Launchactiviteiten op de Spaanse stranden. Of het nou een scheerapparaat van Braun is, een nieuwe frisdrank of een financieel product, vaak wordt er gebruik gemaakt van plekken waar grote groepen mensen bij elkaar zijn. En dat zijn dus stranden. Ook zie je heel veel activiteiten in stadscentra, op fraaie (horeca) pleinen, in parken. Want daar flaneert heel zo'n stad, met aandacht gekleed, en vol goede moed op weg naar een leuke avond. Dat kennen wij toch niet! Wat is dat bij ons toch anders. Wij leven niet gezellig buiten, niet mét elkaar. Koude kermis Nou ligt dat in Nederland natuurlijk ook anders. Bij ons kun je 10 keer een barbecue plannen, maar slechts één keer laat het weer het ook daadwerkelijk toe. Plan een straatfeest of speel daar als fabrikant slim op in, maar meestal is het geen lekker weer. Leuke sampling op de –overigens prachtige- Nederlandse stranden? Niet doen! Heb het jaren georganiseerd, maar kwam vaak van een koude kermis thuis. En net nog even verder denken: zit ik als consument te wachten op een gratis fraaie zonnebril als het 14 graden is en het giet van de regen? Maar ja, als fabrikant had u nou net wel die 15.000 zonnebrillen ingekocht. Keurig in huis58 Pagina 57

Pagina 59

Voor presentaties, online onderwijs catalogussen en catalogi zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw vakbladen.

PromZ Magazine 3-2012 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication