TEKST: ALLARD FREDERIKS De relatiemarketing van TVM verzekeringen Persoonlijk contact houden met de klant TVM verzekeringen begeeft zich op het ijs en bijt net zo lief in het zand. Al jaren heeft de verzekeraar een eigen schaatsploeg. Dit jaar kwam daar de sponsoring van het XDakar-team bij. Met aan topsport gekoppelde relatiemarketing kan de onderneming uit Hoogeveen zijn product onder de aandacht brengen van de doelgroep. Maar de budgetten reiken niet meer tot in de hemel. Het motto: meer voor minder. T VM, u weet wel. Van het schaatsen. Van de Dakar-rally. En van de verzekeringen. Wie dat laatste gemist had, werkt zonder twijfel niet in de transportsector. Al een halve eeuw richt de onderneming in Hoogeveen de pijlen op directeuren en chauffeurs van transportondernemingen. Zij kunnen bij TVM terecht voor schadeverzekeringen, verzuim- en zorgverzekeringen en privéverzekeringen. Annetta de Vries werkt alweer zeven jaar bij TVM verzekeringen, waarvan de laatste drie jaar als manager communicatie en marketing. “Ik had het beeld dat verzekeraars een beetje saai waren. Het tegendeel bleek waar: ik hou van de dynamiek van het bedrijf en van de branche waar we in zitten.” De belangrijkste uitdaging van haar functie: “Dat we niet een tastbaar product hebben. Dat betekent dat je constant moet kijken hoe je dicht bij de klant blijft. Eigenlijk komen wij pas in beeld als een klant moet nadenken over zijn risico’s – mensen zijn daar liever niet mee bezig. Verzekeringen zijn nou eenmaal nodig, maar laten we dan wel proberen om het zo goed mogelijk te doen, en de klant zo goed mogelijk van dienst te zijn.” Geen holle beloften Mooie woorden. Hoe geeft TVM daar invulling aan? “Veel bedrijven in de verzekeringsbranche zeggen de klant centraal te stellen. Maar hoe doe je dat? Je kunt alles aan de klanten geven waarvan jij denkt dat ze erop zitten te wachten, maar wij kijken liever vanuit hun perspectief: met welke problematiek hebben zij te maken? Als een chauffeur in het buitenland een schade heeft waardoor zijn wagen stilstaat, wil hij zo snel mogelijk weer de weg op. Je moet oplossingen bieden, en zorgen dat de schadedienst altijd bereikbaar is. Je moet ver weg blijven van holle beloften. Klanten geven aan dat we ze heel goed hebben geholpen met hun schades. Daarin maken wij het verschil.” In de communicatie gebruikt het merk dit gegeven ook, vertelt De Vries. De slogan van de campagne is sinds afgelopen jaar: ‘Met TVM achter je sta je sterker.’ “We laten onze klanten vertellen waar we goed in zijn. Zij zijn onze ambassadeurs.” TVM heeft ook gemerkt dat de economie in een vrije val kwam. De crisis treft zeker ook de transportsector. Er zijn meer transportbedrijven failliet gegaan; ook relaties van TVM. Net als andere bedrijven dat nu doen, kijkt ook TVM kritischer naar de uitgaven. “We kopen daarom ook anders in, ook op de afdeling communicatie en marketing. Altijd met aandacht voor een goede prijs-kwaliteitverhouding. De bomen groeien niet meer tot in de hemel. Maar in tijden dat sommige van onze klanten het ook moeilijker hebben, proberen we wel om elkaar te blijven treffen. We gaan niet strepen in de relatie met onze klant – we kijken wel wat er efficiënter kan, en hoe we anders kunnen omgaan met de inzet van relatiemarketing. Meer voor minder, is het motto.” Trouwe sponsor De relatiemarketing van TVM drijft voor een groot deel op sportsponsoring. De verzekeraar is een van de trouwste sponsors van de topsport in Nederland. Veertien jaar lang was de verzekeraar hoofdsponsor van een eigen wielerploeg. Vervolgens stapte TVM in 2000 in de schaatssport. De TVM-schaatsploeg is ontstaan na de overname van de Sanex-ploeg. De langebaanploeg onder leiding 52 Pagina 51

Pagina 53

Interactieve internet archief, deze catalogus of reclamefolder is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar publiceren van e-jaarverslagen.

PromZ Magazine 3-2012 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication