TEKST: BERT FINKE Een kledinglijn ontwerpen kost zweetdruppels Eigenlijk is het jammer dat heel veel bedrijven kiezen voor een standaard textielproduct met opdruk van het bedrijfslogo. Het is namelijk veel mooier om een eigen promotionele textiellijn te ontwerpen. Dat kan al in een bescheiden oplage. Natuurlijk is het iets duurder, maar daar krijg je ook veel meer voor. Maar ga niet zomaar zelf aan de slag. Specifieke kennis van communicatie, mode en vooral textiel zijn absoluut noodzakelijk. Ter illustratie beschrijf ik alleen al de eerste stappen waarmee wij nu te maken krijgen bij het in productie brengen van een promotionele kledinglijn die we hebben ontworpen voor één van onze klanten in het kader van een zeilevenement in 2013. En dat kost zweetdruppels. Neemt u dat maar van mij aan! Het begint allemaal met het bedenken waarom je kiest voor een kledinglijn. Wat moet het uitdragen? Voor welke doelgroep en voor welke draagmomenten? Wat voor producten wil je in de collectie hebben: t-shirt, poloshirt, sweater, overhemd, jas, cap, shawl? Heel veel mogelijkheden dus. Als je daar uit bent ga je ontwerpen maken. Voordat je op een ontwerp zit dat past in de huisstijl van de organisatie én voor wie, wat en waar, ben je heel wat uurtjes verder. Want je beseft je pas goed hoe een kledingstuk in elkaar zit als je er zelf één ontwerpt… Ik noem maar even wat onderdelen: self-fabric nekboord, contrast nektape, V-neck, private neklabel, contrast mouwen, taglabel, placket, contrast inside placket, outside sliptape, piping, contrast delen, cuffs met tipping, cross-stitching, siliconen puller, cut & sewn banen, fishbone tape. En dan hebben we het nog niet gehad over de bewerkingen met woord- en/of beeldmerk en allerlei ondersteunende teksten of afbeeldingen: zeefdruk, bordering, lasercut-applicatie, woven badge, geborduurde badge, flockprint, underbase. Duizelt het u inmiddels? Dan is het ontwerp – op papier – klaar. U begrijpt wel dat we nog heel wat keren overleggen over wat we mooi vinden. Maar dan moet het ontwerp nog omgezet worden naar een echt product. Dan gaan we het eerst hebben over materialen: gekamde of gekaarde katoen, 100% katoen of combi’s met 5% elasthan of 30% unbrushed sweat, een jersey, heavy jersey, double layered jersey, piqué of mini piqué stof, hoeveel grams stof, plastic of metal zipper. Maar we zijn er nog niet. Er worden nu proeven gemaakt van borduurkaarten, inwevingen en bedrukkingen. De stoffen worden in de gewenste kleuren ingeverfd en er worden labdips gemaakt. Allemaal kleurtjes controleren. Een PMS-kleur is heel mooi voor papier, maar dat is niet hetzelfde als een geverfde katoen, of borduurzijde. Allemaal weer eigen systemen met nummertjes. En wat dacht je van blauw-op-blauw? De meeste logo’s hebben de kleur blauw en het liefst dragen de Nederlanders textiel in blauw of zwart. Een leuke uitdaging. Bedrijfslogo’s worden namelijk bijna nooit ontworpen met een textielproduct in het achterhoofd. Hoe het dan uiteindelijk helemaal een eindproduct is geworden? Ook nog eens verpakt in een eigen verpakking, voorzien van mooie papieren, leren, kunststof, siliconen of wat voor labels dan ook? Dat krijg ik echt niet meer op deze pagina kwijt. Mijn moeder maakte vroeger zelf heel veel kleding. Ik heb daar alleen maar meer en meer respect voor gekregen. 9 Bert Finke, directeur Jurjen Relatiegeschenken, email: bfinke@jurjen.nl 48 Pagina 47

Pagina 49

Heeft u een editie, virtualpaper of everenigingsbladen? Gebruik Online Touch: uitgave online maken.

PromZ Magazine 3-2012 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication