LeasePlan centraliseert inkoop promotionele producten viewz van het begin af aan ook de acceptatie van het project bij alle vestigingen, vertelt Klijn. LeasePlan Corporation ging uiteindelijk met een shortlist van 7 leveranciers van promotionele producten aan het werk. De uiteindelijke keuze viel op Compacon, niet in de laatste plaats door de connectie met IPPAG. “In het begin van onze gesprekken lag de focus veel meer op creativiteit,” zegt Löbker. “Pas later zoomden we in op het belang van de internationale uitrol en het belang om de communicatie en interactie voor alle LeasePlan-medewerkers wereldwijd zo toegankelijk mogelijk te houden. Je kunt met internationale account teams werken die continu alle vestigingen in alle landen afgaan, maar ik heb nu weer gezien dat direct in je eigen taal en cultuur zaken kunnen doen prettiger is en daardoor ook effectiever.” Afstemmen Zowel Klijn als Löbker hadden wel verwacht dat het hele project sneller van start had gekund. Klijn: “Je hebt met diverse betrokkenen te maken en het afstemmen van alle wensen en eisen neemt tijd in beslag. Zeker bij het samenstellen van een collectie komt altijd meer kijken dan je in eerste instantie verwacht. Computers of kopieerpapier inkopen is heel wat anders. Bij relatiegeschenken en premiums speelt ook emotie een rol.” Klijn: “Ieder land heeft vanuit marketing en communicatie gezien, zijn eigen kijk op promotionele producten aan. De een vindt iets net even mooier, leuker, beter etcetera dan het andere. Dat heeft met emotie te maken, maar ook met de lokale cultuur, gebruiken en gewoontes. De doelstellingen en doelgroepen verschillen per land en daar moet je in het proces rekening mee houden.” Löbker: “We zitten ook bij partijen aan tafel die onze branche vergelijken met de branche van kantoorbenodigdheden. Vanuit inkoop kan ik me daar nog wel iets bij voorstellen, maar toch niet vanuit de afdeling marketing en communicatie.” Klijn: “Bij zoiets als kopieerpapier pak je de lijst van de vijf grootste leveranciers en de drie grootste merken en je kijkt rechttoe rechtaan met wie je de beste deal kunt sluiten. In promotionele producten gaat het om allemaal verschillende producten voor verschillende doelgroepen en doelstellingen.” Löbker: “Net als kopieerpapier liggen promotionele producten op de plank te wachten tot ze eraf worden gepakt. Maar in ons vak is een promotioneel product op zichzelf nog geen eindproduct. Dat is het pas als het gebrand is. En dat vraagt nu om die laatste slag waar die emotie aan te pas komt.” Betrokkenheid Hoewel Klijn moeilijk concreet kan aangeven hoe belangrijk de promotionele producten voor LeasePlan zijn, kan ze het belang wel aflezen aan de positieve reacties van medewerkers. Bij één van de vestigingen van LeasePlan zijn er zelfs twee directieleden die een account wilden om zelf te kunnen bestellen in de webshop. Dat geeft aan, stelt ze, dat er tot in de hoge regionen van het bedrijf sprake is van interesse en gevoel voor de inzet van promotionele items. Löbker: “Er zijn inmiddels 150 geautoriseerde bestellers binnen de gehele organisatie. Dat zijn er per vestiging dus een vrij groot aantal. Dat geeft aan dat promotionele producten bij LeasePlan absoluut een plek in de organisatie hebben en er een grote mate van betrokkenheid is.” 9 LeasePlan Corporation is een gevestigde Nederlandse financiële instelling, gespecialiseerd in wagenparkbeheer. Sinds 1963 is LeasePlan uitgegroeid tot een wereldspeler met een omvangrijk internationaal netwerk in 30 landen. Met in totaal 1,3 miljoen auto’s in beheer heeft LeasePlan een top-3 positie in vrijwel alle markten waar het bedrijf actief is. LeasePlan biedt een uitgebreid portfolio van full service fleet management oplossingen met betrekking tot aankoop en leasen van auto’s, strategisch advies in fleet-, en wagenparkbeheer als financiering. De geleverde diensten zijn hoofdzakelijk gericht op het gebruik en beheer van voertuigen. Vanwege het internationaal netwerk kan LeasePlan grote en multinationale ondernemingen, kleine en middelgrote ondernemingen en overheden zijn expertise, besparingen en mogelijkheden wereldwijd aanbieden. LeasePlan Corporation bron: website 2012 - nummer 3 - www.promz.nl 43 Pagina 42

Pagina 44

Scoor meer met een online shop in uw clubmagazines. Velen gingen u voor en publiceerden boeken online.

PromZ Magazine 3-2012 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication