viewz promotionele producten H et van oorsprong Nederlandse bedrijf LeasePlan is bijna 50 jaar geleden opgericht en inmiddels actief in 30 landen in Europa, Amerika, Azië, Australië en Nieuw Zeeland. De onderneming leaset en beheert ruim 1,3 miljoen multi branded voertuigen en is daarmee ’s werelds grootste bedrijf in zijn soort. Lokale cultuur Sinds een paar maanden werkt LeasePlan Corporation samen met Compacon, al zo’n 15 jaar actief als leverancier van promotionele producten. Sinds ruim een jaar is Compacon partner van IPPAG Global Promotions, een samenwerkingsverband van toonaangevende leveranciers van promotionele producten die actief zijn in 60 landen wereldwijd. Door deze samenwerking is Compacon een partner voor internationaal georganiseerde klanten. IPPAG-leden maken gebruik van elkaars knowledge, toeleveranciers en netwerken en bedienen klanten lokaal waar nodig en mogelijk. Ieder lid kent immers alle ins & outs van zijn eigen nationale markt en, niet onbelangrijk, de taal en de cultuur van de lokale klant. Merkbewaking Het initiatief om relatiegeschenken en premiums centraal te gaan inkopen, komt bij hoofdkantoor LeasePlan Corporation vandaan. De afdeling corporate procurement zag in gezamenlijke inkoop van promotionele producten vooral kostenvoordelen. De afdeling business development , onder andere verantwoordelijk voor de positionering van het merk LeasePlan, zag in centraal inkopen met name mogelijkheden om de merkidentiteit beter te kunnen bewaken, licht procurement manager Daniëlle Klijn toe. Als alle landen bij dezelfde bron inkopen, weet je immers dat alle uitingen identiek zijn volgens de richtlijnen die LeasePlan hanteert. Maar ook gemak was een doorslaggevende redenen om te kiezen voor één leverancier, benadrukt zij. “Vooral voor de landen die af en toe promotionele producten inzetten, moesten we een oplossing vinden. Voorheen vroegen ze ernaar bij collega’s met grote volumes in andere landen of bij ons op het hoofdkantoor in Almere. Nu kunnen ze zelf direct bestellen in de webshop of eenvoudigweg terecht bij de IPPAG-partner in hun land,” aldus Klijn. Van oudsher zijn de LeasePlan-vestigingen behoorlijk autonoom in hun beslissingen en ook nu zijn ze niet verplicht om via Compacon Wereldwijde uitrol “De voordelen,” licht Ton Löbker van Compacon toe, “zitten ‘m vooral in de centrale aanpak van Compacon en de decentrale ondersteuning via onze IPPAG-partners. Het contract tussen Compacon en LeasePlan omvat onder meer een webshop met de LeasePlan Collection, om te beginnen zo’n 30 standaardproducten in LeasePlan uitvoering. Daarnaast verzorgt Compacon de Special Deals, een online bestelmodule, waarmee custom made producten wereldwijd in order worden genomen en worden geproduceerd. De Extended Search, tenslotte, is een zoekmachine voor het sourcen van promotionele producten in een database van meer dan 50.000 artikelen. Prijzen voor het assortiment alsmede de uitvoering zijn centraal met LeasePlan Corporation afgesproken en worden ook wereldwijd uitgerold. Door deze centrale aanpak is er controle én schaalvoordeel voor de gehele organisatie. De specifieke kracht van IPPAG is de decentrale rol in de diverse landen. De partners in de landen waar LeasePlan actief is zullen volgens een vooraf opgesteld service level agreement de LeasePlan vestigingen bedienen bij specifieke vragen voor hun markt. Zo bedienen we de organisatie dus zowel centraal als decentraal.” huiswerk “Je moet je huiswerk heel goed doen,” zegt Klijn waar het gaat om het selecteren van de preferred supplier voor een internationale organisatie als LeasePlan. “Weet wat je wil bereiken, wie je binnen de organisatie wil bedienen – in ons geval wereldwijd - en hoe je dat operationeel voor je ziet. Hoe zit het met compliance? Hoe vult de leverancier de eisen op het vlak van MVO in? En hoe sterk is de leverancier in financieel opzicht en daarmee in de oplossing die hij aanbiedt? Op grond van deze criteria vallen er al partijen af.” De vestigingen konden zelf ook namen van leveranciers opgeven ten behoeve van het maken van de longlist. Dat stimuleerde It’s easier to leaseplan – zo luidt de belofte van LeasePlan aan zijn klanten. Maar ook intern gaat LeasePlan voor easy. Gemak is een van de redenen om de inkoop van promotionele producten te centraliseren, naast de kostenvoordelen en consistentie in uitingen die centralisatie oplevert. en IPPAG-partners in te kopen. Klijn verwacht ook niet dat ze in één keer allemaal hun eigen lokale leveranciers loslaten. “Dat moet groeien,” zegt ze. “Door de landen bij het besluit te betrekken en duidelijk te maken welke voordelen er voor hen aan vastzitten, groeit dat vanzelf. En over gemak gesproken: de IPPAG-partners zijn lokaal vertegenwoordigd. Taal en cultuur kunnen dus geen argumenten zijn om met een andere leverancier in zee te gaan.” 8 2012 - nummer 3 - www.promz.nl 41 Pagina 40

Pagina 42

Heeft u een onderzoeksrapport, blueberry of digitale jaarverslagen? Gebruik Online Touch: vakblad online bladerbaar uitgeven.

PromZ Magazine 3-2012 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication