Een traditie met inhoud giftz Zomaar 50 euro op je bankrekening, dat is toch geen passend dankjewel? duizenden A-merken. Bovendien is het voor bedrijven ook wel makkelijk: geef je medewerkers een bon en heb verder nergens omkijken meer naar. De medewerker heeft als voordeel dat de bon op elk gewenst moment, desnoods zes maanden later, ingewisseld kan worden. Arjan de Knegt van De Knegt & Leeflang vindt dit een zorgelijke ontwikkeling maar vindt dat de traditionele leveranciers er medeverantwoordelijk voor zijn. “Zij zijn zelf begonnen met het aanbieden van waardebonnen in eigenkeuzeconcepten.” In tenders eisen opdrachtgevers tegenwoordig dat de leverancier minimaal een aantal waardebonnen van grote retailers in het assortiment heeft. “En ik ken het voorbeeld van een ziekenhuis, dat vorig jaar een eigenkeuzeconcept had waarin een bon van V&D zat. Dit jaar is het ziekenhuis rechtstreeks naar V&D gegaan en heeft gezegd: doe maar een bon voor al mijn medewerkers.” Als het warenhuis dan op een avond zijn deuren opent voor alleen de medewerkers van dit ziekenhuis, is een nieuw, aantrekkelijk concept voor het eindejaarsgeschenk geboren. Met het hele gezin Maar Jolanda Koedood denkt niet dat opdrachtgevers massaal voor waardebonnen gaan kiezen. “Zo’n bon kun je één jaar geven en het jaar erop misschien nog een keer. Maar daarna gaan medewerkers klagen. Vinden ze het onpersoonlijk, verwijten ze de werkgever dat ‘ie zich er wel heel makkelijk vanaf maakt. De kern van het eindejaarsgeschenk is dat de baas zijn personeel persoonlijk bedankt voor de geleverde inspanningen in het afgelopen jaar. Is een waardebon of - nog erger - zomaar 50 euro op je bankrekening, een passend dankjewel? Dat denk ik niet. De leveranciers van kerstgeschenken moeten blijven doen waar ze van oudsher goed in waren: het selecteren van originele, goede producten en die mooi verpakken.” Een laatste trend in kerstpakketten is dat opdrachtgevers elk jaar de neiging hebben om later te bestellen. Uit een onderzoek van DHL en BusinessCompleet.nl onder 892 respondenten bleek in 2011 dat 20 procent van de ondervraagde ondernemers op het laatste moment het eindejaarsgeschenk regelde, terwijl iets meer dan de helft ergens in het najaar in actie kwam. Cocky Schalk van Intercede zegt hierover: “Men komt er in het najaar ineens achter dat de kerst alweer voor de deur staat. Zeker in deze recessietijden houden leveranciers lagere voorraden aan. Wie laat bestelt, loopt het risico dat het gewenste product niet op tijd leverbaar is.” Tot slot nog dit: als medewerkers zelf mogen kiezen welk cadeau ze willen met kerst, dan gaat een aanzienlijk deel voor het traditionele kerstpakket. De Knegt: “Dat is 20 tot 25 procent. Het onderstreept dat mensen toch graag verrast willen worden. En het gevoel van met het hele gezin een doos uitpakken, wat heel veel mensen zich van vroeger herinneren, is oersterk en onvervangbaar. Het kerstpakket mag een traditie zijn, het is wel een traditie die meer levend is dan ooit.” 9 Trends in eindejaarsgeschenken • Door de crisis stellen organisaties dit jaar vragen bij nut en noodzaak van eindejaarsgeschenk • Veel organisaties concluderen dat medewerkers juist in de huidige moeilijke omstandigheden een blijk • Budgetten lijken iets onder druk te staan, maar de gemiddelde prijs per medewerker blijft rond de 30 à 35 van waardering met kerst verdienen. Het eindejaarsgeschenk blijft dus populair • Het aantal eindejaarsgeschenken nam de afgelopen jaren af van 5 miljoen naar 4,8 miljoen euro euro • Werkgevers bestellen steeds later, constateerde branchevereniging Platform Promotional Products in 2011 • Grote, zeer diverse organisaties hebben voorkeur voor eigenkeuzeconcepten, traditionelere bedrijven (bijvoorteren (waar organisatieonderdelen voorheen zelf hun inkoop deden) • Retailers hebben zich met hun waardebonnen definitief op de markt van eindejaarsgeschenken genesteld beeld in de bouw) hangen aan het kerstpakket • De trend van 2012 is duurzaamheid, maar voor goede doelen kiezen steeds minder medewerkers. • Minder maar wel grotere tenders doordat organisaties fuseren of de inkoop van het eindejaarsgeschenk clus2012 - nummer 3 - www.promz.nl 17 Pagina 16

Pagina 18

Interactieve web handleiding, deze tijdschrift of flyer is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van pdf naar digitaal converteren van digi-whitepapers.

PromZ Magazine 3-2012 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication