Een traditie met inhoud giftz Personeelsvereniging kiest Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M) is een voorbeeld van een instelling die de aanbesteding clustert. Zo participeerde onder andere Rijkswaterstaat in de tender, die goed was voor 13.000 eindejaarsgeschenken. Joke de Wilde, coördinator personeelsverenigingen van het ministerie: “Wij kiezen al jaren voor een eigenkeuzesysteem. Ik merk dat medewerkers graag zelf de keuze hebben. Het bedrag is bij ons op 35 euro gesteld.” De Wilde vertelt dat er binnen het ministerie dit jaar wel gesproken is over de wenselijkheid van een eindejaarsgeschenk. “De uitkomst was heel duidelijk dat we ermee doorgaan omdat medewerkers die waardering op prijs stellen. De ambtenaar heeft het niet makkelijk, dus de kerstattentie willen we hem of haar niet afpakken.” De Wilde laat elke deelnemer aan de tender een presentatie geven van de geschenken die hij te bieden heeft. Elke deelnemer is verplicht boeken, tijdschriften, een wijnpakket en een goed doel in het assortiment te hebben. “We selecteren op prijs/kwaliteit-verhouding. Service en fullfilment is bij iedereen in orde. Uiteindelijk mogen leden van de personeelsverenigingen een keuze maken. Die aanbieder wordt het dan.” (De opdracht is naar Kadoklikken.nl gegaan, red.) Geen goede doelen Qua keuze gaan de medewerkers van I&M traditiegetrouw (en conform het landelijk gemiddeld) voor ‘stekkerproducten’ en producten voor in en om het huis. Slechts twee procent kiest voor een goed doel. Leveranciers zien een afname van deze categorie. “Het percentage medewerkers dat voor een goed doel koos, lag een paar jaar geleden op 5% en is nu gehalveerd,” constateert Elke de Jong van eigenkeuzeconcept Tintelingen. Misschien heeft het iets te maken met de tijdgeest, meent De Jong. “Maar het zou ook kunnen dat mensen door het jaar heen al veel aan goede doelen geven en besluiten dat het eindejaarsgeschenk nu echt eens een beloning voor henzelf moet zijn.” Stef Pronk van Pronk Juweel voegt toe dat duurzaamheid en MVO voor de opdrachtgever wel erg belangrijk zijn geworden. “Dat de producten in het kerstpakket fair trade en biologisch zijn, begint bijna vanzelfsprekend te worden. Staar je dus niet blind op het gegeven dat medewerkers niet voor goede doelen kiezen.” Tintelingen is een bedrijf dat de markt van eigenkeuze concepten in Nederland heeft opengebroken en volwassen heeft gemaakt. De Jong ziet een belangrijke verandering ten opzichte van een paar jaar geleden. “Tintelingen koos altijd bewust voor een beperkt aantal producten in de shop. Het idee was dat wij, vanuit onze inkoopexpertise, de leukste, origineelste en meest gewaardeerde artikelen selecteerden. Medewerkers hadden een beperkte keuze maar wisten dat ze altijd een goed, bruikbaar product kozen. Bovendien hadden ze minder keuzestress. Inmiddels hebben we, noodgedwongen door de marktomstandigheden, het aantal producten en belevenissen in onze shops moeten verdubbelen. Een beetje shop telt tegenwoordig 100 keuzes.” Waardebonnen Met ‘marktomstandigheden’ doelt De Jong op het feit dat ook retailers zich op eindejaarsgeschenken zijn gaan storten. Elke keuzeconcept bevat tegenwoordig enkele waardebonnen die kunnen worden besteed bij bouwmarkten, warenhuizen of trendy winkels. Het lijkt behoorlijke concurrentie voor de traditionele leveranciers van eindejaarsgeschenken. Warenhuizen en bouwmarkten bieden de medewerker immers een keuze uit honderden, zo niet 8 (advertentie) 2012 - nummer 3 - www.promz.nl 15 Pagina 14

Pagina 16

Scoor meer met een webshop in uw kranten. Velen gingen u voor en publiceerden onderwijsmagazines online.

PromZ Magazine 3-2012 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication