Een traditie met inhoud giftz Samen de doos uitpakken, samen delen: de herwaardering van 'gezelligheid' Arjan de Knegt denkt dat de foodtrend niet alleen met geld te maken heeft. “Je ziet heel duidelijk ook een herwaardering van gezelligheid in het gezin. Samen de doos uitpakken, samen delen en voor elk wat wils: dat is met food veel beter te doen dan met non-food.” De hang naar nostalgie ziet De Knegt ook in de aard van de food-producten. “Een paar jaar geleden hadden deze artikelen moderne, trendy verpakkingen. Dit jaar is het weer meer oud-Hollands.” Net als collega Pronk signaleert De Knegt dat opdrachtgevers de leveranciers uitdagen om voor minder geld en met foodproducten een onderscheidend kerstpakket samen te stellen. “Wij proberen ons te onderscheiden met artikelen die we zelf ontwikkelen. Vaak zijn dat sfeervolle cadeaus maar ook food-producten met eigen verpakking of thema.” Eigen keuze stagneert De herwaardering van het traditionele pakket lijkt ten koste te gaan van het eigenkeuzeconcept, de innovatie in eindejaarsgeschenken die tien jaar geleden in Nederland doorbrak. Het leek toen het ei van Columbus: laat medewerkers zelf kiezen uit een range producten en belevenissen, en iedereen is blij. Maar behalve onmiskenbare voordelen, bleken er ook nadelen aan de eigenkeuzeconcepten te zitten. De meest gehoorde klacht van opdrachtgevers is dat het ‘kerstidee’ verdwijnt. Medewerkers kiezen thuis vanachter hun computer, het wordt onpersoonlijk gevonden en opdrachtgevers merken soms ook dat ‘zelf kiezen’ door medewerkers als gemakzucht van de baas wordt uitgelegd. Medewerkers worden daarbij overstelpt met keuzes. Ze hebben geen tijd om alle bonnen te verzilveren en zijn zelf ook een beetje gemakzuchtig. Liever een kant-en-klaar pakket dan zelf naar een webshop en winkel om iets uit te kiezen. Hoe dan ook, grote organisaties kiezen vaak voor het eigenkeuzeconcept. Dat biedt hen twee voordelen. Allereerst zijn ze af van de logistiek met rondzwervende pakketten in het pand. Daarnaast hebben grote bedrijven ook een zeer gemêleerd medewerkersbestand, waardoor het moeilijk is om iedereen met een standaardpakket te plezieren. “Sommigen drinken geen wijn, anderen hebben geen kinderen, de derde wil geen vlees. Dan is zelf kiezen natuurlijk ideaal,” aldus Jolanda Koedood. Tenders Voor de zomer waren er de grote aanbestedingen. Zowel Novelties als Intercédé tekenden op een aantal tenders in. Jolanda Koedood signaleert de trend dat overheden hun aanbestedingen clusteren. “Vroeger hadden politiekorpsen vaak hun eigen inkopers. Nu zie je dat de politie één tender doet voor 65.000 politieagenten. Voor de politie lijkt dat enorme efficiency-voordelen te bieden, maar ik denk dat men onderschat dat de afhandeling van die gigantische order heel wat voeten in de aarde zal hebben. En je moet de aansturing heel strak organiseren, anders kunnen er intern problemen bij de taakverdeling ontstaan.” Cocky Schalk van Intercédé voegt hier aan toe dat clustering voor de branche ook ingrijpende gevolgen heeft. “Het aantal aanbestedingen neemt drastisch af. Voorheen waren er 28 kansen om een order voor de politie in de wacht te slepen, nu nog maar één.” Maar ook voor opdrachtgevers heeft clustering gevolgen, denkt Schalk. “Orders worden nu zo groot dat er maar weinig leveranciers zijn die deze aantallen goed aan kunnen. De keuze van opdrachtgevers wordt aanzienlijk kleiner.” Schalk juicht toe dat opdrachtgevers ook kleinere leveranciers een kans willen bieden in aanbestedingen – een uitdrukkelijke wens van de politiek overigens – maar constateert dat het in de praktijk niet echt werkt. “Willen opdrachtgevers kleinere leveranciers echt een kans geven, dan zullen ze ook de aanvullende eisen moeten laten vallen. Bijvoorbeeld dat je als kleinere partij met ‘gelijkwaardige’ referenties moet komen.” 8 (advertentie) 2012 - nummer 3 - www.promz.nl 13 Pagina 12

Pagina 14

Scoor meer met een webwinkel in uw PDF-en. Velen gingen u voor en publiceerden kranten online.

PromZ Magazine 3-2012 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication