giftz Pronk Juweel. Dat zou 7 euro lager zijn dan in 2011, toen het gemiddelde bedrag op 42 euro per medewerker uitkwam. “Aan ons als leverancier de taak voor lagere budgetten toch pakketten te maken die dezelfde uitstraling hebben als altijd. Het vraagt extra creativiteit en slim inkopen. Meer beurzen bezoeken, bijvoorbeeld ook in het buitenland.” Dick Brandwijk, leverancier van kerstpakketten aan vooral middelgrote bedrijven, ziet een geringe daling, zo’n 5 tot 10%, in budgetten. “De eerste twee maanden van het seizoen zat ik 10% boven de omzet die ik vorig jaar op dat moment had. Dit wil overigens niet zeggen dat ik de markt zie groeien. Ik denk wel dat organisaties er dit jaar vroeger bij waren. Door snel te beslissen zijn ze goedkoper uit, omdat producten uit Azië geïmporteerd kunnen worden in plaats van dat ik ze uit Europa moet halen.” Jolanda Koedood van Novelties/Kadoklikken.nl constateert dat budgetten al jaren op hetzelfde niveau blijven en hooguit licht dalen. Daarbij moet worden opgemerkt dat Novelties veel grote organisaties bedient, waarvoor 35 of 40 euro per pakket nou niet meteen een verschil is dat er inhakt op de begroting. Opvallend vindt ze dat budgetten tussen ministeries aanzienlijk kunnen verschillen. “Daar kan wel een factor 1,5 verschil in zitten.” Gezelligheid Als budgetten lager zijn, heeft dit invloed op de aard en inhoud van het eindejaarsgeschenk. Het traditionele kerstpakket is al enige jaren bezig met een gestage opmars, constateert Stef Pronk. “Voor opdrachtgevers is een van de voordelen van een pakket – de goed gevulde doos – dat medewerkers de verrassing altijd leuk vinden.” Dat de waarde van een kerstpakket minder makkelijk valt in te schatten dan van een concreet product, is extra prettig als de werkgever minder te besteden heeft. Maar als leverancier zul je dan wel moeite moeten doen om die doos voor een lager budget net zo goed gevuld te krijgen als in de goede tijden. Pronk: “De oplossing die vaak gekozen wordt is food. Wij zien dat de inhoud van het kerstpakket dit jaar voor zeker 90% uit voedselproducten bestaat. De uitdaging voor leveranciers is om zich in food te onderscheiden. Hoe doe je dat? Wij zijn bijvoorbeeld sterk in versproducten. Dat maakt ons anders.” 8 2012 - nummer 3 - www.promz.nl 11 Pagina 10

Pagina 12

Heeft u een catalogus, modernmedia of emailings? Gebruik Online Touch: verenigingsblad bladerbaar maken.

PromZ Magazine 3-2012 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication