TEKST: RUTGER VAHL Het eindejaarsgeschenk Een traditie met inhoud Is het wel gepast om een eindejaarsgeschenk te geven als je in hetzelfde jaar tientallen medewerkers hebt moeten ontslaan? Het is crisis en veel bedrijven worstelen met deze vraag. De conclusie is dat het kerstpakket of keuzeconcept niet sneuvelt. Integendeel. Maar er wordt wel beter nagedacht over inhoud en vorm. N ederland heeft eerder een economische crisis meegemaakt. Maar wat de huidige recessie bijzonder maakt, is dat deze gepaard gaat met een flinke morele verontwaardiging. De duurzaamheidstrend die al een tijdje gaande was, is samengekomen met publieke ophef over onverantwoorde banken, exorbitante bonussen en doorgeschoten marktwerking. Deze maatschappelijke ontwikkeling raakt ook het eindejaarsgeschenk. Organisaties stellen zich de vraag of ze dit jaar wel de portemonnee moeten trekken voor een kerstpakket, keuzeconcept of cadeaubon. Als er over de hele linie bezuinigd moet worden, is het dan wel gepast om medewerkers een eindejaarsgeschenk te geven? Helemaal als er in hetzelfde jaar ook van tientallen medewerkers afscheid moest worden genomen? Feiten en cijfers Goede traditie Een rondgang langs diverse leveranciers (en de uitkomst uit het Eindejaars Onderzoek van PromZ magazine, zie pag. 18 en verder) levert een even positief als toch wel verrassend beeld op. Organisaties blijven onverminderd vasthouden aan de oerHollandse traditie van het eindejaarsgeschenk. Sterker nog, de keuze om medewerkers ook dit jaar weer te belonen met kerst lijkt bewuster dan ooit. • In 2011 kregen ruim 4,8 miljoen Nederlanders een kerstpakket • Ruim 90% van de Nederlanders vindt het kerstpakket een traditie die behouden moet blijven • De gemiddelde waarde van een pakket steeg in 2011 met 2 euro naar 42 euro • de omzet van de kerstpakkettenbranche steeg in 2011 naar tweehonderd miljoen euro, maar is waarschijnlijk • Werkgevers kunnen alleen in natura fiscaal voordelig een kerstcadeau geven. Het fiscale voordeel geldt tot 70 euro maar is dus niet van toepassing op financiële extraatjes. hoger omdat de uitgaven van kleine bedrijven (die wijn inkopen bij Gall & Gall en kerstbroden bij de lokale bakker) niet meegemeten worden. In 2009 was het totaalbedrag 180 miljoen. Er werden toen 5 miljoen kerstpakketten uitgedeeld, maar de waarde was lager (36 euro). “Ik merk dat klanten intern discussies hebben gehad over de vraag of ze dit jaar wel een kerstpakket moesten doen,” zegt Arjan de Knegt van De Knegt & Leeflang. “Er wordt bij stil gestaan of het in deze tijden wel nuttig en verantwoord is om tienduizenden euro’s uit te geven aan een extraatje aan het eind van het jaar. Maar klanten zeggen tegen mij dat ze juist nu hun waardering aan medewerkers willen laten zien. Er is het afgelopen jaar extra hard gewerkt. Als er mensen ontslagen moesten worden, hebben de resterende medewerkers vaak meer taken op hun bord gekregen. Dat moet worden beloond, vinden organisaties. En bovendien wordt er al op heel veel dingen beknibbeld. Als men ook nog het kerstpakket schrapt, blijft er helemaal niets over voor medewerkers.” Met hun bewuste ‘ja’ tegen het eindejaarsgeschenk sluiten werkgevers aan bij de wens van het overgrote deel van de Nederlanders. Uit een peiling op www.infokerstpakket.nl, de website van het Voorlichtingsbureau Kerstpakketten, gaf 92% van de respondenten in 2011 aan dat het eindejaarsgeschenk van werkgevers aan werknemers een goede traditie is die zeker in stand gehouden moet worden. Meer voor minder Of budgetten door de crisis onder druk staan, moet blijken als aan het eind van dit jaar de balans kan worden opgemaakt. Aan de ene kant lijkt het logisch dat uitgaven dalen. Als er overal bezuinigd moet worden, dan kan het eindejaarsgeschenk zich niet aan die trend onttrekken. De gemiddelde prijs van een eindejaarspakket ligt dit jaar rond de 35 euro, schat Stef Pronk van 10 Pagina 9

Pagina 11

Interactieve web boek, deze presentatie of maandblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van pdf naar digitaal converteren van online lesboeken.

PromZ Magazine 3-2012 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication