newz Albert Heijn gaat beter luisteren… Albert Heijn wil in 2015 een miljoen extra trouwe en tevreden klanten hebben. Om dat te bereiken gaat de keten beter naar zijn klanten luisteren. “We willen van klanten fans maken. Een fan is een trouwe klant die ons aanbeveelt bij anderen en ons waardeert met een acht of hoger,” aldus algemeen directeur Cees van Vliet in het personeelsblad Ahá. “We willen er in 2015 een miljoen fans bij. Dat betekent één fan per winkel, per dag. De vooruitgang die winkels hierin boeken gaan we regelmatig meten,” volgens Van Vliet. Hij meldt dat in de winkels al geruime tijd aan het klantcontact wordt gewerkt. “Klanten begroeten, een fijne dag wensen en even meelopen om de weg te wijzen.” op de lokale klant en de karakteristieken van de winkel.” Volgens Van Vliet blijft 'keuze' een belangrijk onderdeel van het merk Albert Heijn. “We zullen steeds blijven werken aan vernieuwing van het assortiment. De introductie van non-food en recentelijk Kook- en Maaltijdgemak zijn daar voorbeelden van.” Onderzoeksmethoden Albert Heijn zet nieuwe onderzoeksmethoden in die verbeterde inzichten geven, aldus de directeur. “Die inzichten gebruiken we bijvoorbeeld om winkels en het assortiment beter af te stemmen Daling in aantal reclamefolders Het afgelopen jaar zijn er minder reclamefolders verstuurd. Dit blijkt uit cijfers van de branchevereniging DDMA. Het aantal stuks daalde van 11,9 miljard in 2009 tot 11,7 miljard vorig jaar, een daling van 1,7 procent. Volgens de DDMA versturen de bedrijven hun folders tegenwoordig veel gerichter, waardoor het volume afneemt. Er zijn wel meer verschillende titels. Als er rekening wordt gehouden met de toename van het aantal nee/nee of nee/ja-stickers, is het aantal folders per huishouden alleen maar toegenomen. Vorig jaar zat op 18 procent van de brievenbussen zo’n sticker, tegen 16,6 procent een jaar eerder. tweederde van alle folders. De meubelbranche geeft de meeste folders uit, gevolgd door supermarkten, de kledingbranche, warenhuizen, drogisterijen, doe-het-zelfwinkels en elektronica zaken. Van die branches daalde in 2010 alleen het aantal folders dat door elektronicazaken werd verspreid. De tijd die mensen besteden aan het doornemen van de folders loopt al jaren gestaag op en nam ook vorig jaar toe. Ging het in 2007 nog om gemiddeld 36 minuten per week, in 2008 werd de grens van 40 minuten al geslecht om in 2009 en 2010 op te lopen tot respectievelijk 43 en 47 minuten. Stichting ALS Nederland (Amyotrofische Laterale Sclerose) wil op de eerste plaats ALS de wereld uit helpen. ALS is een van de meest ernstige en invaliderende aandoeningen van het zenuwstelsel. Na een spoedaanvraag van de stichting leverde the COW company binnen anderhalve week 5.000 t-shirts met bedrukking. De shirts werden verkocht tijdens het benefietconcert van de band Toto in de Heineken Music Hall. De totale opbrengst van de shirts is naar de stichting gegaan. Voor de stichting is er een speciale prijs gemaakt, waarmee the COW company ook een bijdrage heeft geleverd om ALS onder controle te krijgen. Meubelbranche Zeven bedrijfstakken zijn goed voor 2011 - nummer 3 - www.promz.nl 87 Pagina 86

Pagina 88

Scoor meer met een online shop in uw catalogi. Velen gingen u voor en publiceerden weekbladen online.

PromZ Magazine 3-2011 Lees publicatie 11Home


You need flash player to view this online publication