‘ ie houdt er nou niet van knuffelbeesten?’ W p re m i u mp ro m ot i o n z de dieren voor de AH-actie rekening meegehouden. Of er ook pluchen dieren zijn die niet goed verkopen? Vissen werken minder, behalve dolfijnen. En beverachtigen doen het ook niet zo goed. Het gaat er toch om dat dieren een aaibaarheidsfactor hebben of anderszins sympathie opwekken. Voor AH hebben we bijvoorbeeld een schildpadje laten maken. Niet echt een aaibaar dier, maar wel sympathiek.” Levensecht De overbekende pluchen pandabeer van het WNF. style. We maken onder meer een collectie woonaccessoires voor vtwonen. Op dit moment hebben we licenties voor 15 merken, waaronder Nijntje, lief! lifestyle, WWF, PiP Studio en At Home With Marieke.” Aaibaar Terug naar het World Wildlife Fund. Mimex werkt in opdracht van het internationale hoofdkantoor van de natuurbeschermingsorganisatie, dat in Zwitserland zetelt. Leonie Erenstein is sinds april in dienst bij Mimex als sales manager soft toys & kids lifestyle. Ze deed ervaring op met promotionele acties bij kinderzender Jettix. Aan haar de vraag wat het WWF met de pluchen knuffelbeesten wil, die Mimex in licentie produceert. “Knuffels zijn een ideaal artikel om de zaak van het WWF, namelijk natuurbehoud, onder de aandacht te brengen,” zegt Erenstein. “Iedereen houdt van knuffels, zowel jong als oud. Ze zijn educatief en je kunt ze verzamelen. Vanwege hun populariteit en de hoge aantallen die jaarlijks worden verkocht, zijn de knuffels ook een belangrijke bron van inkomsten voor het WWF om projecten te financieren. We vernieuwen de collectie diertjes jaarlijks en stemmen deze lokaal af op acties. Denk aan het Chinese Jaar van de tijger of een actie rondom de rivierdolfijn. Daar doen we dan ook iets mee met knuffels. Leuk is dat de vraag per land verschilt. Voor de Amerikaanse markt maken we meer typisch Amerikaanse dieren, zoals een rangoon of stinkdier. Egels zijn ook populair in Amerika. In Europa en Nederland zijn dieren als de panda, oerang oetang, pinguïn en tijger gegarandeerde sellers. Daar hebben we bij Is de kracht van knuffels, dat bijna iedereen ze leuk vindt, ook niet de zwakte? Geen kinderkamer of je struikelt over de pluchen beesten. Zit de consument wel op nog meer knuffels te wachten? De Vries: “Natuurlijk moet je oppassen voor overkill. Maar ik denk dat dit bij knuffelbeesten niet snel gebeurt. Kinderen willen altijd meer knuffels hebben, al was het maar om ze te sparen.” Erenstein vult aan: “Sterk punt aan de AH-actie was ook de prijs van 4,99. Dat is een hele goede meeneemprijs. Het is niet zozeer de ouder die beslist, zo is ook mijn eigen ervaring, maar het kind. Die wil zo’n knuffel hebben. Het piekmoment in de verkoop was dan ook op de zaterdag, als de kinderen mee gaan boodschappen doen. Dat konden wij zien in de verkoopaantallen.” Een ander sterk punt is de hoge kwaliteit van de WWF-knuffels. De Vries: “We maken onze knuffels van de WWF Plush Collection zo levensecht mogelijk. Dat kan in hele kleine details zitten. De oogopslag bijvoorbeeld. Onze designers maken de ontwerpen, waarna in China vervolgens de productie plaatsvindt in geselecteerde fabrieken. Bij een groot merk als WWF hoort de hoogste kwaliteit knuffels. Dat is meteen de kracht in een actie zoals die met AH: als twee hele sterke merken zich met elkaar verbinden, levert dat bijna altijd een succesvolle combinatie op.” Tijdsfactor Naast de souvenir- en cadeauartikelen wil Mimex zich de komende jaren meer richten op de promotionele acties met sterke merken. De vraag in de markt naar premiums op basis van bekende merken is groot. Bedrijven koppelen hun naam graag aan een merk als WWF, of een lifestyle merk. Gezien 8 2011 - nummer 3 - www.promz.nl 57 Pagina 56

Pagina 58

Interactieve e-boek, deze mailing of uitgave is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal publiceren van internet onderwijs magazines.

PromZ Magazine 3-2011 Lees publicatie 11Home


You need flash player to view this online publication