g i f tz Kerstpakket voor de Tomin Groep. accessoires en andere premiums en relatiegeschenken uit de werkplaatsen van Artihove. Artihove, dat zowel rechtstreeks aan de eindklant levert als via de gerenommeerde distributeurs in de promotionele productenbranche, wil zich onderscheiden door creativiteit te koppelen aan een zeer breed aanbod aan relatiegeschenken. Tot op heden stond Artihove vooral bekend om de productie van sculpturen, klein en groot. Soms eenmalig in opdracht gemaakt, zoals een beeld ter gelegenheid van een fusie. Soms in grote aantallen. Vaak wordt een groot beeld gemaakt dat bijvoorbeeld bij de ingang van een organisatie staat en waarvan verkleinde exemplaren als relatiegeschenk dienen. Dat beeld kan ook ter inspiratie dienen voor kleine voorwerpen, zoals sleutelhangers of boekenleggers. Sprekende deurmat Van Dijk benadrukt dat Artihove doorgaat met deze custom made sculpturen. Maar het bedrijf verruimt het werkterrein. “Onze core capability is creativiteit. Het is het vermogen om op een creatieve manier een geschenk persoonlijk te maken door er een emotionele lading aan toe te voegen. Dat beperkt zich dus niet tot kunstzinnige objecten. Voor ons is creativiteit een breder begrip. Zo maken we nu bijvoorbeeld ook originele bordspellen en computergames, maar ook een sprekende deurmat. Ons motto is creativiteit in beweging. Sommige mensen hebben niets met kunst met een grote K. Die maak je eerder blij met een bijzonder vormgeven bierpul, of een mooi tafelkleed met bijpassende placemats.” Speculaasplanken Vader Van Dijk begon in 1977 op de spreekwoordelijke zolderkamer met de verkoop van speculaasplanken en boterschaapjes. Begin jaren ’80, zo vertelt zoon Jelle, kwam hij met het concept van kunst als geschenk, ook in grotere oplagen, voor zowel particulieren als het bedrijfsleven. De beelden werden gemaakt door kunstenaars die hij contracteerde. Van Dijk senior is nog steeds betrokken bij de creatieve conceptontwikkeling, maar inmiddels heeft zoon Jelle het bedrijf overgenomen. Tijd om de strategie en positionering van het bedrijf aan te scherpen. “Ons totale aanbod, ook aan de zakelijke markt, kwam vanuit Artihove, We willen nu meer duidelijkheid scheppen met afzonderlijke merken, elk met een eigen propositie.” Artihove blijft de merknaam waaronder sculpturen, schalen, bureau-accessoires, sieraden, porselein en glaswerk met creatieve designs vallen. Amber is het merk voor keuzepakketten. In dat pakket zit altijd een creatief artikel in een bepaalde thematiek. Daarnaast krijgt de ontvanger een brochure op maat waaruit hij een tweede geschenk kan kiezen. Onder Create! vallen de in eigen huis ontworpen gezelschapspellen, computergames en traditionele foodpakketten met een creatief vertaald thema. Van Dijk Pen Designs, dat al langer onder die naam opereert, vervaardigt het meest weggegeven relatiegeschenk: de pen. Het gaat hier om luxe exemplaren, verrijkt met een kunstzinnige eventueel op maat gemaakte vormgeving. Prijzen variëren van vele duizenden euro’s voor de beelden, tot 1 euro voor een reeks premiums als een boekenlegger, een boekclip of een sleutelhanger. “Maar geen item gaat de deur uit zonder een bijzondere vormgeving,” stelt Van Dijk. Artihove ontwerpt binnen zijn merken zo’n 250 unieke items per jaar. Uiteindelijk komen er zo’n drie per week tot ontwikkeling. Dat vergt nogal wat van de organisatie. “Voor elk item hebben we ruim honderd aandachtspunten waarbij we soms ook de klant betrekken. Daarom werken kunstenaars ook graag met ons samen. Een kunstenaar die honderd punten moet nalopen - dat gaat niet lukken.” Eigen werkplaatsen Een keuze voor een in opdracht gemaakt creatief geschenk betekent dat de opdrachtgever er wat meer tijd in moet steken waardoor het bedrijf beschikt over een uniek en exclusief 8 2011 - nummer 3 - www.promz.nl 51 Pagina 50

Pagina 52

Interactieve web boek, deze krant of krant is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal zetten van digi uitgaves.

PromZ Magazine 3-2011 Lees publicatie 11Home


You need flash player to view this online publication