C1000 verleidt de klant met benzine p ro m ot i o n z landelijk merk als C1000.” De Happy Fuel Card bestond al eerder in België. Het succes ervan op de Belgische markt, deed Total besluiten de kaart ook in Nederland uit te brengen. De benzinemaatschappij werd ook gesterkt in het idee dat de kaart een welkome aanvulling zou zijn op de b-to-b markt door de geslaagde actie in samenwerking met Kruidvat, die in 2009 Total-brandstofbonnen cadeau deed bij de aankoop van producten van Procter & Gamble, vertelt Den Boer. Heeft C1000 niet geaarzeld om brandstof als premium te kiezen in een tijd waarin zorg voor het milieu een hot topic is? Sijl: “Van te voren testen wij al onze acties om vast te stellen wat de consument ervan vindt. We hadden geen enkele aanleiding om te veronderstellen dat deze actie niet goed gewaardeerd zou worden. Bovendien faciliteren we met de actie het gebruik van de auto, we stimuleren het niet. We hebben voor deze actie ook samengewerkt met het ministerie van Infrastructuur en Milieu om Het Nieuwe Rijden onder de aandacht te brengen op onze website en middels posters en flyers. Wie ‘het nieuwe rijden’ in praktijk brengt, bespaart al snel 10 procent op zijn brandstofkosten, stoot minder CO2 uit en rijdt veiliger.” Opvallend is ook dat deze actie niet was gericht op kinderen, maar op volwassenen. Is dit een nieuwe trend onder de supermarktketens c.q. C1000? Is de klant een beetje klaar met alle op kinderen gerichte premiumacties? Sijl: “Ik heb geen glazen bol. Maar ik weet wel dat spaaracties voor knuffels, plaatjes en dergelijke vooralsnog populair zijn en blijven. Er zijn inderdaad veel spaaracties in het supermarktkanaal, maar Nederland is ook een erg competitieve markt. Binnen Europa is Nederland, samen met Bulgarije, momenteel een van de landen waar de boodschappen erg goedkoop zijn. Het is niet voor niets dat collega’s van ons even over de grens vestigingen openen in België en Duitsland.” “Aan de andere kant,” vervolgt hij, “is Nederland in Europa een gematigd actieland. Qua acties in supermarkten zitten we in de middenmoot. Uit geen enkel onderzoek blijkt dat de Nederlandse consument actiemoe is. De Nederlander houdt van leven op de winkelvloer en dat extraatje is juist de fun in shopping.” 9 Van oranje naar rood In 2008 verkoopt Ahold zijn meerderheidsbelang (sinds 1988) aan investeerder CVC Capital Partners, een grote groep C1000-ondernemers en een deel van het management. Er wordt een strategisch plan gemaakt voor verbeteringen. Belangrijkste onderdeel is de metamorfose van de C1000-formule. De keuze voor de kleur rood is een symbolische keuze voor herstel van de ‘wortels’ van C1000. Deze nieuwe generatie C1000 wordt C1000 Rood gedoopt. Een format waarin de sterke elementen van de C1000historie de boventoon voeren: vers, scherpe prijzen en lokaal ondernemerschap. In 2009 waren C1000 en Jumbo in de race om de overname van Super de Boer. Uiteindelijk komt C1000 met Jumbo overeen om gezamenlijk de nieuwe inkooporganisatie Bijeen op te richten en om 80 Super de Boer-winkels over te nemen. In 2010 gaat Schuitema verder als C1000. Een symbolische beslissing die staat voor de omvorming van het groothandelsbedrijf naar een echte retailer. De eerste Super de Boer-winkel opent op 1 april de deuren als C1000 Rood. De nieuwe C1000 Rood-winkels slaan aan en zorgen voor een flinke omzetplus. Inmiddels zijn er 98 winkels volgens dit nieuwe format. (advertentie) Choco-Paradijs_50x40_B.indd 1 26-07-11 10:55 2011 - nummer 3 - www.promz.nl 47 Pagina 46

Pagina 48

Voor relatiemagazines, online uitgaves en flyers zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw drukwerk.

PromZ Magazine 3-2011 Lees publicatie 11Home


You need flash player to view this online publication