p ro m ot i o n z Nederlanders zijn nog lang niet actiemoe Feiten en cijfers C1000 • Opgericht in 1888 • 410 winkels • Assortiment van zo’n 11.000 artikelen • 2.700 medewerkers op hoofdkantoor en distributiecentra 30.000 medewerkers inclusief winkelpersoneel • • Gemiddelde weekomzet per winkel: 190.000 euro (in 2009) ceren via hun supermarktmanager of personeel, kiezen wij ervoor om de klant voor ons te laten spreken.” Voor de brandstofactie werd, met Tineke Schouten in de hoofdrol, ook een speciale actiecommercial gemaakt. acties – in totaal voert C1000 tegen de 17 promoties per jaar - moeten ook de merkwaarden versterken, stelt Sijl. In het geval van C1000 gaat het hier o.a. om de kernwaarden betrokken, lokaal en betaalbaar. Loyalty versterken De benefits voor Total – evenals voor C1000 – van de actie zaten ‘m vooral in het vasthouden van bestaande klanten en aantrekken van nieuwe klanten. De benzinemaatschappij wilde tegelijkertijd zijn meerwaarde over de bühne brengen. “Het overtreffen van de verwachtingen van de klant is een van onze kernwaarden,” aldus Den Boer. Bij inlevering van een volle spaarkaart ontving de consument dan ook nog een voucher ter waarde van 2,50 euro voor korting op een wasbeurt. Die voucher kon worden ingeleverd bij 56 Total-stations, die een prepaid waskaart kunnen accepteren. Total heeft in totaal 386 stations door heel Nederland, en staat daarmee op de tweede plek qua aantal. In volume neemt Total de vierde plek in. C1000 beschikt over 410 vestigingen door heel Nederland – er zit dus altijd wel een Total-station in de buurt. Benzinemaatschappijen danken de loyalty van hun klanten over het algemeen aan de lokatie van hun tankstations: dichtbij huis of aan de route naar de zaak. Groei moet met name komen uit meer tankstations, meer service en extra producten en diensten. Uiteraard was een belangrijke doelstelling van Total ook het onder de aandacht brengen van de Happy Fuel Card. Den Boer: “Het is natuurlijk fantastisch om zo’n nieuw product een brede bekendheid te kunnen geven in combinatie met een sterk en 8 Prepaid brandstofkaart Het idee om de klant benzine of diesel cadeau te doen, komt uit het huis van C1000. Er werd contact gelegd met Total, die in november vorig jaar zijn Happy Fuel Card introduceerde. Dit is een prepaid brandstofkaart, die in business to business kan worden ingezet in een spaaractie, als incentive, als relatiegeschenk of als tankpas voor (tijdelijke) berijders, licht Jan Willem den Boer, marketing &communicatiemanager Total, toe. Inmiddels kunnen ook consumenten de tankcard kopen bij de Total-tankstations. Met behulp van de Happy Fuel Card kon C1000 relatief eenvoudig de actie vormgeven en uitvoeren: de card is een substituut voor geld en is als een cadeautje verpakt in een doos met een fraaie strik erom heen. Want acties zijn in feite cadeautjes voor de klant, die tot doel hebben de sympathie van de klant te vergroten, aldus Sijl. 2011 - nummer 3 - www.promz.nl 45 Pagina 44

Pagina 46

Voor clubmagazines, online gebruiksaanwijzingen en maandbladen zie het Online Touch content management beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw publicaties.

PromZ Magazine 3-2011 Lees publicatie 11Home


You need flash player to view this online publication