Nieuwe tijden, nieuwe consumenten. Bent u al digitaal? c o l u m nz daadwerkelijk participeert in de ontwikkeling van nieuwe of verbeterde producten of diensten. Recente voorbeelden daarvan zien we bijvoorbeeld bij Philips, Lego en Lays. User generated content Philips riep via Facebook consumenten op om te participeren in de designwedstrijd voor de gelimiteerde jubileumuitvoering van het Senseo koffiezetapparaat: de ‘Senseo 10 Year Birthday Edition’, waarvan het design dus uiteindelijk is bedacht door ‘fans’ van Senseo en is uitgewerkt door Philips. Lego dacht een paar jaar geleden op een dood spoor zitten, omdat kinderen liever leken te gamen dan met Lego-steentjes in de weer te zijn. Nu is het merk weer helemaal springlevend! Dankzij een continue dialoog met miljoenen Lego-bouwers en -bouwertjes, die nu voor en namens Lego het speelgoed mede ontwerpen. User generated content pur sang! Uit alle delen van de wereld komen ontwerpen, die getoond worden op de website www.lego.com. Op de ontwerpen kan gestemd worden en de winnende ontwerpen gaan ook daadwerkelijk in productie. Er valt nog een leuk bedrag mee te verdienen ook, want de winnende ontwerpers ontvangen een royalty van 5% over de verkochte opbrengst. Uit het onderzoek van Initiative blijkt, dat 75% van de ondervraagden bereid is om negatieve merkervaringen te delen met anderen op het internet (overigens is 82% ook bereid om positieve ervaringen met anderen te delen). Hiermee verschillen de kinderen nadrukkelijk van hun ouders. Om de simpele reden, dat die ouders nog gewoon ‘analoog’ zijn geboren en hun kinderen ‘digitaal’, waardoor ze zich heel gemakkelijk op het internet begeven en daar chatten en twitteren, dialogen aangaan, kritiek leveren, maar ook een creërende rol willen spelen. Patatje Joppie Een leuk bedrag viel ook te verdienen in de ‘Maak de Smaak’promotie van chipsmerk Lay’s: 25.000 euro + 1% van de omzet. Uiteindelijk pakte Peter Boogaard uit Kudelstaart terecht de poet, want zijn ‘Patatje Joppie’ werd de winnaar in deze grote en succesvolle consumentenpromotie en is gedurende een jaar de smaak van Lay’s Limited Edition. Moederbedrijf Pepsico won er terecht een Zilveren Esprix 2011 mee! Met deze Esprix komen we tot een opmerkelijke, maar evenzo logische, constatering: interactief is in opmars bij deze vakprijs voor het werk dat mensen in beweging krijgt. Interactieve bureaus zijn zeer sterk vertegenwoordigd bij de prijswinnaars en digitale media beginnen steeds meer een bepalende rol te spelen, juist in die marketingcampagnes, waarin gedragsbeïnvloeding centraal staat. Nieuwe tijden, nieuwe consumenten. Zijn wij er klaar voor? 9 Dialoog en creatie Dialoog en creatie. Het zijn twee begrippen, die ook voor actiemarketeers en merkactivators uitdagende begrippen zijn. Het stimuleren van een dialoog tussen consument en fabrikant, dienstverlener of retailer is tegenwoordig veelal de opdracht aan de marketeers, die zich bezig houden met het offline en online activeren van doelgroepen (consumenten). Het opmerkelijke daarbij is, dat de consumenten uit de Reset Generation als geen ander openstaan voor die dialoog en interactieve communicatie. Deze nieuwe consumenten willen heel graag een rol spelen in wederzijdse discussies met bedrijven, organisaties of instellingen. Dit kan heel interessant zijn voor deze bedrijven, organisaties of instellingen, omdat deze consumentenparticipatie kan leiden tot nieuwe productideeën, verbeterde producten of diensten of zelfs tot compleet nieuwe producten of diensten. We komen dan op het terrein van de ‘crowd sourcing’, ‘user generated content’ en ‘co-creatie’, waarbij de consument Charles Borremans is al meer dan 20 jaar actief in sales promotion, actiemarketing en merkactivatie. Hij was directeur van bureaus als MAS – Marketing & Sales Promotion, Borremans & Ruseler Thematische actiemarketing en Draftfcb. Sinds juni 2011 is hij partner bij Goud Activatie in Amsterdam, charles@goudactivatie.nl. 2011 - nummer 3 - www.promz.nl 43 Pagina 42

Pagina 44

Interactieve efolder, deze krant of handleiding is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal zetten van digi-gebruiksaanwijzingen.

PromZ Magazine 3-2011 Lees publicatie 11Home


You need flash player to view this online publication