TEKST: CHARLES BORREMANS TEKST: ED VAN EUNEN Nieuwe tijden, nieuwe consumenten. Bent u al digitaal? Een nieuwe generatie consumenten meldt zich aan. Jong, mondig en kritisch en bovenal digitaal! Om in contact te komen en te blijven met deze consumenten van de toekomst is het goed deze nieuwe generatie ‘ns nader onder de loep te nemen. Interessante mensen, maar je moet wel hun taal leren spreken. S tel, je zit al jaren in het vak, dat vanuit sales promotion is geëvalueerd naar actiemarketing en van daaruit weer verder is doorgegroeid naar brand activation. Je hebt gratis cassettebandjes en cd’s zien komen en gaan als vaak ingezet premium. Je hebt de Wet Beperking Cadeaustelsel uit 1977 twintig jaar later weer zien verdwijnen, je hebt het plakken van aankoopbewijzen op een briefkaart vervangen zien worden door het opgeven van codes op een website en je herinnert je de Esprix nog als de Zilveren Meetlat… Eén ding is zeker, je bent een dagje ouder geworden. Op zich is daar niets mis mee, want ons enerverende en soms vluchtige marketingcommunicatievak heeft baat bij senioriteit en ervaring. Maar het is wel van het grootste belang je te realiseren, dat jouw generatie niet meer de generatie van de toekomst is. Laten we eerlijk zijn, die nieuwe generatie ziet er heel anders uit. Denkt heel anders en gedraagt zich anders, maar lijkt in bepaalde opzichten toch ook weer op oudere generaties… (Generatie Nix), Generatie Y (Generatie Einstein) of Generatie Z. Weliswaar geboren in op elkaar aansluitende tijdperken, blijkt elke opeenvolgende generatie toch telkens weer over heel specifieke eigenschappen te beschikken, die sterk van elkaar kunnen verschillen en waar je dus ook als marketeer rekening mee dient te houden. Per slot van rekening moet je zo’n generatie als doelgroep kunnen bereiken én kunnen beraken en dan kan het geen kwaad van de mensen van zo’n generatie iets af te weten. Laten we er een wat nader onder de loep nemen: ‘The Reset Generation’. Heroriëntatie op het leven De naam Reset Generation is afkomstig van een groot internationaal onderzoek, dat mediabureau Initiative in 2010 heeft laten uitvoeren onder 7.500 consumenten in 15 landen wereldwijd, waaronder Nederland. Doel van het onderzoek was om erachter te komen in hoeverre de economische crisis de houding, het gedrag en de verwachting voor de toekomst van consumenten, geboren tussen 1986 en 1992, heeft beïnvloed. Het gaat dus om een jonge doelgroep: tussen de 19 en 25 jaar. Nu nog aan de studie of net op de arbeidsmarkt: de consument van de toekomst. Reset Generation Het klinkt u wellicht allemaal bekend in de oren, prozaïsche omschrijvingen van generaties als de Baby Boomers, Generatie X 40 Pagina 39

Pagina 41

Scoor meer met een e-commerce shop in uw kranten. Velen gingen u voor en publiceerden verenigingsbladen online.

PromZ Magazine 3-2011 Lees publicatie 11Home


You need flash player to view this online publication