‘ uurzaamheid gaat via weg van geleidelijkheid’ D v i e wz Ook steeds meer mogelijk in custom made 'groen' Ik denk dat het anders kan en moet. Gelukkig vragen steeds meer klanten ook om duurzame producten, en de keuze valt vaker op een groen premium dan twee jaar geleden. Door mij op specialties te richten kan ik de toegevoegde waarde leveren die ik belangrijk vind.” Nathan Harder: “Premiums, óók duurzame premiums, zijn effectieve marketing- en communicatie-instrumenten. De branche moet verder investeren in een duurzaam imago. Bijvoorbeeld door kritisch te zijn over verpakkingsmaterialen. Het keuzesysteem voor Kerst van Novelties, kadoklikken.nl, heeft verpakkingsdozen die voor 94% van gerecycled karton zijn. Normaal is het percentage rond de 80%. Met 150.000 dozen per jaar praat je toch over een substantiële besparing van karton.” Overheid als aanjager De rijks- en gemeentelijke overheden zijn sinds 2010 verplicht om waar mogelijk duurzaam in te kopen en zijn daarmee aanjagers van een duurzame trend. Bram Harder: “De vraag naar milieuvriendelijke producten is vanuit de overheid toegenomen. Er wordt ook nadrukkelijker naar arbeidsomstandigheden op productielocaties en transport geïnformeerd.” Ook het bedrijfsleven raakt doordrongen van de noodzaak bij de inkoop van promotionele producten naar duurzaamheid te kijken. “We zijn nu op het punt dat klanten bij gelijkwaardige prijzen overwegend voor gerecycled materiaal kiezen. Is er een prijsverschil, dan gaan ze wel twijfelen.” Zeker in crisistijd geeft de laagste prijs dan nog vaak de doorslag. Positief is, zegt Bram Harder, dat de prijzen van duurzame materialen dalen, waardoor het prijsverschil tussen ‘regulier’ en ‘duurzaam’ kleiner wordt. “Maar sommige materialen zijn gewoon nog duurder. Biologisch katoen bijvoorbeeld. Daar wordt wereldwijd nog te weinig van geproduceerd.” Keuze geven EcoPeople ontwikkelt duurzame customized premiums voor klanten van Novelties. Een goed voorbeeld is de teenslipper voor het Wereld Natuur Fonds. Harder: “Er was een campagne om het leefgebied van de tijger te beschermen, waaronder het oerbos. Dan kun je niet aankomen met een rubberen teenslipper, want juist de rubberproductie is een van de redenen waarom de tijger in zijn leefgebied bedreigd wordt. Als je gerecycled materiaal gebruikt, hoef je geen nieuwe grondstoffen uit het bos te winnen. Dat is dus cradle-to-cradle.” Voor de ‘appelplukdag 2011’ van Univé maakte EcoPeople tasjes van gerecycled plastic. Bram Harder: “Bedrijven hebben vaak mooie missiestatements over hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Maar ik constateer dat er in de praktijk nog wel eens ruimte zit tussen de mooie woorden op papier en het gedrag in de praktijk.” Om de eindklant te ondersteunen in de keuze voor duurzame producten, stelt Nathan Harder dat hij klanten zoveel mogelijk de keus wil geven tussen een regulier premium en een duurzaam alternatief. Nathan Harder: “Als je ervoor zorgt dat dit duurzame product in prijs kan concurreren met het reguliere, heeft de klant een goede, gelijkwaardige keuze. De premiumbranche heeft er voldoende creativiteit voor in huis.” Kritische consument Zoals bij elke trend treedt ook bij de productie van duurzame artikelen wildgroei op. Zo wordt er in Azië al snel gezegd dat producten van gerecycled materiaal zijn gemaakt en er met de arbeidsomstandigheden niets mis is. Voor Westerse inkopers is het niet makkelijk de juistheid daarvan met honderd procent zekerheid vast te stellen. “Je moet in elk geval altijd en overal certificaten vragen,” adviseert Harder ook richting eindklanten. EcoPeople heeft een eigen kantoor in Shanghai en laat materialen controleren en analyseren door keuringsinstantie SGS. Harder is minimaal vier keer per jaar in China. “We werken met een stuk of zes vaste fabrieken. Die bezoek ik dan. Ik zoek uiteraard ook nieuwe mogelijke leveranciers. Als ik zie dat er kinderen werken, bijvoorbeeld, ben ik al meteen vertrokken.” Harders zoon Nathan denkt dat de promotionele productenbranche scherp aan de wind moet varen. De branche moet zijn duurzame imago verder uitbouwen. Vorig jaar voerden kritische consumenten actie tegen de Welpies van Albert Heijn. Als de Welpies bij het afval zouden belanden, zou het product milieubelastend zijn. Klanten van AH werden opgeroepen de Welpies terug te brengen naar de winkels, wat overigens niet in groten getale gebeurde. Hoe bevalt het Nathan in de promotionele productenbranche? “De korte lijnen in de premiumbusiness ervaar ik als verfrissend. Bij een grootbank werk je in meer kaders en liggen processen strak vast. Dat geeft vertraging voor nieuwe ideeën,” zegt hij. Heeft hij nieuwe plannen met Novelties? Wil hij een andere koers varen dan zijn vader? “Dat niet. We willen intern de inkoop- en verkoopprocessen nog verder verbeteren. Extern denk ik dat er nauwere samenwerking mogelijk is met andere bedrijven in de branche. Ook willen we het loyaltyprogramma ‘Loyalties’ van Novelties tot een succes maken.” 9 2011 - nummer 3 - www.promz.nl 37 Pagina 36

Pagina 38

Heeft u een drukwerk, digi-magazine of e-kranten? Gebruik Online Touch: uitgave converteren naar een digitale publicatie.

PromZ Magazine 3-2011 Lees publicatie 11Home


You need flash player to view this online publication