TEKST: RUTGER VAHL  FOTO: ADRIAAN VAN DAM FOTOGRAFIE v i e wz Bram Harder (EcoPeople): ‘ uurzaamheid gaat via D weg van geleidelijkheid’ De branche van promotionele producten vergroent. Het is geen revolutie, maar dat mag je ook niet verwachten, zegt Bram Harder van EcoPeople. Opdrachtgevers kunnen de vergroening versnellen door vaker voor duurzame relatiegeschenken en premiums te kiezen. D e vergroening van de promotionele productenbranche verloopt gestaag. Bram Harder, voormalig mededirecteur en aandeelhouder van premiumbedrijf Novelties, is ervan overtuigd dat vergroening een onomkeerbaar proces is. Het is geen revolutie, maar van een evolutie is zeker sprake, meent hij. “Bijna alle distributeurs hebben nu groene premiums in het assortiment. En ook op gebied van customized producten is er steeds meer mogelijk. Verder zie je dat distributeurs hun processen verduurzamen, bijvoorbeeld door anders met verpakkingsmateriaal om te gaan. De branche heeft een Code of Conduct omarmd, waarin een hele duidelijke paragraaf staat over wat we wel en niet willen, bijvoorbeeld als het gaat om arbeidsomstandigheden in fabrieken waarmee we werken. En ook het MVO-certificaat van branchevereniging PPP is een belangrijke stap. Kortom, er gebeurt van alles. Maar het heeft wel tijd nodig. De verduurzaming van de economie is een geleidelijk proces. Je moet daar ook geen romantische beelden aan ophangen en het moet al helemaal niet in de geitenwollensokkenhoek terechtkomen, zoals in de jaren zeventig. Duurzaamheid vereist realisme,” aldus Bram Harder. Nathan Harder en Bram Harder Innerlijke motivatie Bram Harder zat tien jaar in de directie van Novelties, samen met Jolanda Koedood. Op 1 juli 2010 droeg hij zijn aandelenpakket over aan zijn oudste zoon Nathan. Die had carrière gemaakt bij ING maar wilde graag voor zichzelf beginnen. Nathan Harder: “Toen ik die wens besprak met Bram bleek dat hij overwoog te stoppen als directielid bij Novelties. Eén en één was toen snel twee.” Hij is nu mededirecteur/aandeelhouder van Novelties, naast Koedood die ook een flink deel van de aandelen heeft. Harder senior richt zich nu volledig op EcoPeople, dat groene en duurzame ‘specialties’ maakt voor klanten van Novelties. “Ik ben EcoPeople gestart vanuit een innerlijke motivatie. We moeten de wereld en zijn natuurlijke bronnen niet uitputten. 8 2011 - nummer 3 - www.promz.nl 35 Pagina 34

Pagina 36

Heeft u een clubblad, nxtbook of e-sportbladen? Gebruik Online Touch: onderwijscatalogus online plaatsen.

PromZ Magazine 3-2011 Lees publicatie 11Home


You need flash player to view this online publication