Loyaltyprogramma legt GfK geen windeieren l oya l t y z Diepstraten: “In het begin wisselt men snel punten in voor de goedkopere artikelen. Als men dan ervaart dat het systeem werkt en goed loopt, groeit het vertrouwen en gaat men doorsparen voor de duurdere artikelen. Dan functioneert het geschenkensysteem als loyaltytool op zijn best.” MVO-mind Diepstraten licht toe dat GfK ook van zijn leveranciers een ‘MVO-mind’ verwacht. Van der Ouw zegt dat GfK voor Staat & Co jaren geleden mede de aanjager was voor het behalen van ISO 9001 en 14001en het MVO-certificaat van de branchevereniging PPP (Platform Promotional Products). “Voor Staat & Co is duurzaam ondernemen een manier om wereldwijd rekening te houden met onze sociale en fysieke omgeving. Onze bedrijfsvoering richt zich op het streven naar klant evredenheid en t commercieel succes vanuit maatschappelijke, milieubewuste en economische normen en waarden,” aldus Van der Ouw. Staat & Co is opgericht in 1947. Het bedrijf is de Nederlandse partner in de IGC Group, het grootste wereldwijd opererende netwerk van leveranciers van promotionele producten, dat vooral multinationals bedient. Extra motivatie GfK zet het geschenkenprogramma niet nadrukkelijk in om consumenten voor de panels te werven. Diepstraten: “Primair willen we data verzamelen in het belang van onze opdrachtgevers. Dat moet de belangrijkste motivatie voor de consumenten zijn. We vertellen ze ook dat ze met hun medewerking invloed hebben op wat er in de schappen ligt. ‘Uw mening telt’ was lang een credo van ons. En dat is geen loze kreet. Zo zijn bijvoorbeeld de eenpersoons porties, die jaren terug werden geïntroduceerd, er mede door GfK gekomen, omdat uit de scans bleek dat daar een grote behoefte aan was. Mensen vinden het echt fantastisch dat ze op die manier invloed kunnen uitoefenen op fabrikanten en supermarkten. Dat ze kunnen sparen voor cadeaus, vertellen we pas in tweede instantie. Dat is dan een extra motivatie.” Wat zijn voor Diepstraten de belangrijkste learnings na zoveel jaar ervaring met een loyaltyprogramma? - Zorg voor een ruime keuze aan geschenken. Voor elk wat wils. - Mensen moeten al snel punten kunnen inwisselen voor een geschenk. De geschenken moeten ‘bereikbaar’ zijn. Na een keer of 2 goede ervaringen, gaat men al gauw over op langer doorsparen voor cadeaus met een winkelwaarde van honderden euro’s, zoals koffersets, Audiosystemen en stofzuigers. - het assortiment op een speciale website en maak een Zet catalogus met bestelbon. Er zijn altijd mensen die niet online willen. Bovendien vindt iedereen het prettig om af en toe ‘ouderwets’ door een catalogus te bladeren. - Zorg dat de catalogus er ‘hebberig’ uitziet, dus geen vage foto’s van het formaat postzegel. - Voeg een aantal MVO-artikelen als spaarlampen, douchetimers etc. en goede doelen toe aan het assortiment. - Zorg voor een snelle levertijd. 8 villa Pardoes Geen onderneming meer die niet iets aan MVO doet. GfK vult MVO in op diverse fronten. Het nog vrij nieuwe pand in Dongen is zo ‘MVO’ mogelijk gebouwd en ingericht, er gaan giften naar goede doelen, lokale ondernemers worden gesteund. GfK heeft zelfs afgezien van verhuizing naar een andere plaats om de Dongense winkeliers niet te beroven van de klandizie van de GfK-medewerkers, die in de lunchpauze in het dorp hun boodschappen doen, vertelt Diepstraten. GfK koopt zijn flessen wijn, die soms als relatiegeschenk aan opdrachtgevers worden gegeven, en de kerstpakketten bij de plaatselijke middenstand. Diepstraten: “Wij zijn Brabanders, hè! We blijven gaan voor die gezellige, grote doos die mee naar huis gaat en daar met het hele gezin wordt uitgepakt!” Het geschenkenprogramma beschikt ook over een categorie met duurzame artikelen en bevat de mogelijkheid om punten te doneren aan villa Pardoes, het vakantieverblijf voor ernstig zieke kinderen. GfK zet de punten om in euro’s voor villa Pardoes. Punten die niet worden ingewisseld, vloeien terug naar het budget voor het loyaltyprogramma. “Maar dat zijn er niet veel,” zegt Diepstraten. “Bijna iedereen doneert zijn overgebleven punten aan villa Pardoes, mooi meegenomen voor deze organisatie.” Kopen met bijbetaling behoort niet tot de mogelijkheden, vertelt Diepstraten. “Daar zou te veel administratie bij komen kijken, waar we niet op zijn ingericht. Wij willen het simpel houden. Bovendien moet het voor onze consumenten echt als een cadeautje voelen, en met bijbetaling wordt dat gevoel minder.” (advertentie) Quadrand_77x52.indd 1 28-07-11 13:42 2011 - nummer 3 - www.promz.nl 31 Pagina 30

Pagina 32

Heeft u een krant, pagegangster of internet clubbladen? Gebruik Online Touch: folder van papier naar digitaal converteren.

PromZ Magazine 3-2011 Lees publicatie 11Home


You need flash player to view this online publication