TEKST: BERT FINKE c o l u m nz Waar blijft het niet-westerse gadget? Niets heeft Nederland en het buitenland zo bezighouden in de laatste kabinetsformatie als de ‘islamisering van Nederland’. Voor- en tegenstanders zaten elkaar in de haren. D e allochtone Medelander is echter al lang niet meer weg te denken uit ons straatbeeld. Op dit moment leven we met zo’n 16,6 miljoen mensen in Nederland, waarvan 1,85 miljoen uit niet-westerse staten komen zoals Marokko, Turkije, Suriname en China. En nog eens 1,5 miljoen uit westerse staten zoals Duitsland, Italië en België. Binnenkort is het weer tijd voor het eindejaarbedankje, in de vorm van een kerstpakket, keuzebonnen of een eindejaarsgeschenk. Wat is de link met de Medelander waar ik mijn verhaal mee begon? Die is dat eindejaarsgeschenken eigenlijk allemaal gericht zijn op de westerse bewoner van Nederland. Want wees eerlijk, treft u wel eens lokum, bayram sekeri of baklava aan in uw kerstpakket? Net als ik heeft u waarschijnlijk ook nog nooit gehoord van een aantal van deze producten? Jarenlang lees je al berichten dat het kerstpakket meer gericht zou moeten zijn op onze allochtone bewoners. Dan schieten zaken voorbij als wel of geen alcohol, suikerfeestpakketten of helemaal een bijzondere, het halal kerstpakket. Zijn we niet een beetje kortzichtig? Als de feestdagen weer om de hoek komen kijken en we willen nadenken over een geschenk voor onze medewerkers dan duiken opeens allerlei vraagstukken over etnische groepen en geloof op. Maar vraagt u zich ook niet af waarom dat in de rest van het jaar niet gebeurt? Al bijna driekwart eeuw proberen bedrijven in Nederland met relatiegeschenken, premiums en promotionele producten relaties aan zich te binden. Of het nou gaat om suspects, prospects, klanten, leveranciers of medewerkers. Maar het geven van geschenken aan relaties is echt niet alleen weggelegd voor het autochtone en westerse deel van onze bevolking. We hebben zoals gezegd 1,85 miljoen nietwesterse Medelanders in ons land wonen. En ook die behoren tot doelgroepen van de Nederlandse bedrijven. En die geven en ontvangen ook geschenken. Nemen we dit deel van ruim 10% van onze bevolking echter ook mee in onze gedachtevorming over een passend relatiegeschenk? En bedenk wel dat dit aandeel meer en meer zal groeien in de toekomst. Een onlangs uitgevoerd kwantitatief marktonderzoek naar relatiegeschenken onder Turkse bedrijven in Nederland maakt duidelijk dat er wel degelijk behoefte is aan relatiegeschenken. Maar dan wel geschenken die u nu niet aantreft in de reguliere collecties van relatiegeschenkenleveranciers. En vergist u zich niet: in Nederland kennen we ruim 55.000 ondernemers met een niet-westerse achtergrond. Nederlanders hebben altijd een markt gezien in ver-weg-landen, maar blijkbaar is het relatiegeschenk voor de niet-westerse allochtoon aan onze aandacht ontsnapt. Als u nu aan het nadenken bent over wat u in het nieuwe jaar gaat doen, laat bovenstaande dan ook eens door uw gedachten gaan. 9 Bert Finke, directeur Jurjen Relatiegeschenken bfinke@jurjen.nl (advertentie) 8 26 FortuneFactory_180x20.indd 1 25-07-11 11:46 Pagina 25

Pagina 27

Scoor meer met een online winkel in uw archief. Velen gingen u voor en publiceerden gebruiksaanwijzingen online.

PromZ Magazine 3-2011 Lees publicatie 11Home


You need flash player to view this online publication