Suske en Wiske in de bres voor Hollands fruit l oya l t y z Jantina Leeuwis en Jeroen Rooders bij de porseleinen artikelen. En ook het fysiek waardepunten sparen behoort tot het verleden. De consument treft bij de verpakking een flow pack aan met uitleg en een actiecode. Na het verzamelen van minimaal zeven actiecodes voert hij deze in op een speciaal daarvoor ontworpen website, www.degezondefamilie.nl, waarop hij zich eerst heeft geregi streerd. Hokra verzorgt vervolgens de fulfilment en distributie via een externe vervoerder. Leeuwis: “De consument moest even wennen aan de nieuwe digitale methode. In het tweede kwartaal ging het allemaal al een stuk makkelijker. Een groot voordeel is dat je de techniek van zo’n website maar een keer hoeft te ontwerpen en vervolgens jaren achter elkaar kunt gebruiken, ook voor andere acties. Je hoeft alleen de look and feel aan te passen. Steeds meer acties worden online gevoerd met gebruikmaking van unieke codes, ook refundacties.” Na het verzamelen van tien actiecodes kan de consument het badlaken gratis thuis krijgen. Maximaal drie codes kan hij nog meenemen uit het vorige kwartaal - goed voor de loyaliteit. Hij kan ook kiezen voor betaling - 9,95 euro of 7,95 euro plus zes codes. Maar de Nederlandse spaarder vindt dat gratis ook gratis moet zijn - van bijbetaling wordt nauwelijks gebruik gemaakt, vertelt Leeuwis. werking ontstond toen directeur Martin de Winter in een column in PromZ magazine de promotionele actie met De Gezonde Familie kritisch onder de loep had genomen. Als deelnemer had hij een kom met de beeltenis van Suske en Wiske te veel gekregen. Per brief werd hem gevraagd dat onbedoelde cadeau terug te sturen. Tja. Voor Fruitmasters was dit aanleiding contact op te nemen met De Winter. Rooders: “Als hij meende er zoveel verstand van te hebben, vonden we dat hij dat maar eens moest aantonen. Tot die tijd deden we alles inhouse. We merkten toch al dat de actie te groot werd en er steeds meer specialistische expertise nodig was. Het is dan verstandiger om alles uit te besteden. En het werkt perfect.” Een goede samenwerking is er ook met Uitgeverij De Standaard in Antwerpen, de geestelijke vader van Suske en Wiske. “De uitgever eist dat de characters tot in de kleinste details voldoen aan de voorschriften. Dat vereist vertrouwen en die vertrouwensband is in al die jaren steeds steviger geworden,” licht Rooders toe. Meerwaarde voor supermarkten Voor de consument is de naam Fruitmasters vrijwel onbekend. De supermarkten kennen de naam wel als een van de grootste leveranciers van fruit. Rooders: “De Gezonde Familie is natuurlijk ook gericht op de supermarkten. De actie biedt namelijk meerwaarde voor de supermarkten op hun 8 Specialistische expertise Fruitmasters werkt sinds 2008 samen met Hokra. De samen- 2011 - nummer 3 - www.promz.nl 17 Pagina 16

Pagina 18

Interactieve internet relatiemagazine, deze clubblad of artikel is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online publiceren van digi onderwijs catalogi.

PromZ Magazine 3-2011 Lees publicatie 11Home


You need flash player to view this online publication